Gidon Kremer gyakran koncertezik kevésbé ismert szerzők műveivel. Nem hiszi, hogy a crossoverrel lehetne bővíteni a komolyzene-kedvelők táborát. Azt mondja, a tehetséget nem szabad feláldozni a sikerért, bármennyire is ezt várja a művészektől a komolyzenei piac. Május 8-án a Müpában lép fel a Concerto Budapest zenekarral, a dirigens Keller András lesz.

A Müpa-beli koncert összeállítása jellemző Kremerre: Szofia Gubajdulinát, Alfred Schnittkét és Sosztakovicsot játszik. A közönséget az ő neve vonzza be a koncertterembe, azért jönnek, hogy Gidon Kremer tiszta, elmélyült játékát hallhassák, ő pedig olyan szerzőket választ, akiket fontosnak tart. Hogy jól választott-e, majd a közönség dönti el.

Kremer nem szórakoztatni akar, hanem érzelmeket, képeket és gondolatokat generálni a hallgatóiban. Hisz abban, hogy az intenzív zenehallgatás nyitottá teszi az embert: önmagára és másokra is. A hegedűsök új nemzedékét azért kárhoztatja, mert a sikert fontosabbnak tartják a teljesítménynél. Nagyon sok a tehetséges, jó hegedűs, de túlságosan konformisták. Alig akad köztük olyan, akinek egyéni hangja, összetéveszthetetlen stílusa volna.

"Egy zenész csak magára hallgathat. Ki kell fejlesztenie a saját hangját, nem gondolhatja magáról, hogy zseniális művész, csak mert sok cédét és koncertjegyet adott el. A művészet lényege, hogy valami újat mondjunk” - nyilatkozta. Művészetről, zenéről, interpretációról szóló gondolatait egyébként kötetbe foglalta, a könyv májusban jelenik meg Németországban.

Az 1931-es születésű tatár-orosz Gubajdulina Kremerhez hasonlóan a Moszkvai Konzervatóriumban tanult. A szovjet kultúrpolitika nem díjazta az ifjú művész útkeresését, Sosztakovics azonban mellé állt, és pontosan arra biztatta, amire Kremer a mai fiatal zenészeket: legyen önmaga, keresse a saját útját. Ha a Szovjetunióban ezzel nem is sikerült áttörést elérnie, külföldön felfedezték, nem utolsó sorban Gidon Kremernek köszönhetően, aki a ’80-as években Offertorium című hegedűversenyével koncertezett szerte Európában.

Úgy tűnik, a koncert összetartó kapcsa a Moszkvai Konzervatórium. Alfred Schnittke is itt tanult, majd egészen a gorbacsovi enyhülésig folyton támadott, de megtűrt zeneszerzőként működött. Kremerrel szoros barátságot ápolt, a mostani koncerten megszólaló 4. hegedűversenyt kifejezetten neki ajánlotta.

Kremer most 66 éves. Rigában született német nyelvű zsidó családban, első hegedűleckéit a nagyapjától kapta. 1965-ben felvételt nyert a Moszkvai Konzervatóriumba David Ojsztrah tanítványaként. 1975-ben lépett fel először az akkori Nyugat-Németországban, ahová öt évvel később emigrált. Korunk legjelentősebb karmestereivel dolgozott együtt, hogy csak néhány nevet említsünk: Bernsteinnel, Karajannal, Harnoncourttal, Maazellel, Mutival, Abbadóval, Sir Neville Marrinerrel.

50 évesen megvalósította egy régi álmát, zenekart alapított. A Kremerata Baltica vonósegyüttes tagjait a három balti ország fiatal zenészeiből válogatta, és azóta sikeresen turnézik velük a világ minden táján.

Gidon Kremer itt Piazzolát játszik.

***

Nyerj jegyet a Müpába!

Küldd el válaszodat az alábbi kérdésre:

Melyik három zeneszerző művét játssza a Müpában Gidon Kremer május 8-án?

A válaszokat beküldők között 2 db páros jegyet sorsolunk ki a Müpában megrendezésre kerülő Franciás impressziók - Emmanuel Pahud (fuvola) és a Liszt Ferenc Kamarazenekar programra (2013.05.13 19:30).

A megfejtéseket 2013.05.03. 12:00 óráig várjuk a haraszti.barbara@origo.hu e-mailcímen. A tárgyba ezt írd: Figaro_ Franciás impressziók nyereményjáték.

A kisorsolt játékosok e-mailes értesítést kapnak, amelyben egy linkre kattintva regisztrálhatnak a jegyekért, amelyet a Müpában az előadás napján vehetnek át az e-mailben ismertett módon.

A játékosok a játékban való részvétellel, azaz a megfejtés e-mailen való elküldésével elfogadják a lenti nyereményjáték szabályzatot.

A nyereményjáték szabályzatot itt olvashatod.