Howard Shore A Gyűrűk Ura fantasyszériához komponált soundtrackjével bevonult a filmtörténetbe, így aztán nem volt kérdés, hogy a várva várt Hobbit zenei aláfestésére ismét csak őt fogják felkérni. Ahogy az előzőt, ezt is Wagner vezérmotívum technikája ihlette. A KlassikAkzente komolyzenei oldalon olvastuk.

Annak idején J.R.R. Tolkien kifejezetten ingerülten reagált arra a feltevésre, hogy regényének bármi köze volna Richard Wagner operaciklusához, A Nibelung gyűrűjéhez, pedig többen is kimutatták a két mű közötti párhuzamokat. „Mindkét gyűrű kerek – ennyiben ki is merül a hasonlóság” - tiltakozott a mester.

Howard Shore, A Gyűrűk Ura komponistája egészen másként viszonyul a témához, készségesen elismeri, hogy a hasonlóság saját filmzenéje és Wagner muzsikája között nem a véletlen műve. A Tolkien regényén alapuló mozitrilógia minden tekintetben nagyszabású: az élet nagy kérdéseire keresi a választ, lenyűgöző mitikus világot teremt, kultúrák és karakterek sokféleségét tárja elénk sok szálon futó cselekményvezetéssel.

Howard Shore számára egyértelmű volt, hogy ezt a fajta komplexitást és monumentalitást csak Wagner leitmotiv technikájával adhatja vissza. Jellegzetes, összetéveszthetetlen zenei motívumok tartják egyben dramaturgiailag a filmet: végigkísérik a központi figurák, motívumok és eszmék megjelenését.

Shore úgy alkotta meg a trilógia zenéjét, mint egy három felvonásos operát. A Gyűrűk Ura film csaknem 90%-a alatt zene szól. Ez majdnem tízórányi zenét jelent a filmen, és tizenegyet a bővített DVD-verzión. A zeneszerző kereken 80 leitmotivumot dolgozott ki.

Enya, Annie Lennox és az operaénekesnő Renée Fleming középfölde nyelven énekelnek, a zenekarban pedig rengeteg egzotikus hangszer kapott szerepet, hogy a történetben megjelenő különféle kultúrák zeneileg is jól elkülönüljenek egymástól. Howard Shore egyébként maga dirigálta művét a filmzene felvételekor, és azóta többször előadta koncerttermekben is. Ja, és három Oscart meg három Grammyt zsebelt be érte.

Kilenc évvel A Gyűrűk Ura elkészülte után most kerül a mozikba a (szintén trilógiának tervezett) Hobbit első része. Shore állítólag már alig várta, hogy újra elmerülhessen Középfölde képzeletbeli világában. Ezúttal is a wagneri leitmotiv technikát alkalmazta, és ezúttal is a világ egyik legjobb zenekarával dolgozott, a Londoni Filharmonikusokkal.

A Hobbit zenéje a filmpremierrel egy időben CD-n is megjelent.

Renée Fleming, az operaszínpad egyik ügyeletes sztárja, hangja A Gyűrűk Urában.

Kövesd a Figarót a Facebookon is!