Noha a meteorológiai tavasz már szerdán beköszöntött, a tél még visszaharap. Lehet hófúvás, jég, mínuszok. De a Budapesti Tavaszi Fesztivál ma akkor is elkezdődik, ha piros hó esik. Figaro néhány számára kedves programot ajánl a nagyérdemű figyelmébe.

2013. március 22. Il Giardino Armonico

Händel: Il trionfo del Tempo e del Disinganno, HWV46a

Szépség: Roberta Invernizzi
Gyönyör: Julia Lezsnyeva
Józanság: Sara Mingardo
Idő: Krystian Adam

Ránézésre maga a tökély. Az Il Giardino Armonico nem egyszerűen barokkspecialista zenekar. A régi hangszeres, historikus zenélésen belül az extravagáns stílus megteremtője. Amikor először szólalt meg, mindenki dobott egy hátast. Dinamika, artikuláció, hangszerkezelés terén ennyi elektromosságot még senkinek nem sikerült kicsiholni hangszerből. Nyelvet teremtettek, amely ma már szinte közhelynek számít, annyian utánozzák. Ezért aztán pláne izgalmas, mit produkálnak, meg tudnak-e újulni. A szólisták a műfaj legnagyobbjai. Közülük most leginkább Julia Lezsnyevára vagyok kíváncsi. Lemezen már meggyőzött, remélem, élőben sem okoz csalódást. Händel allegorikus alakokat felvonultató korai oratóriuma csodaszép zene, Gardinerrel és Haimmal nagyon szeretem.

2013. március 23. Megnyílik a Budapest Music Center

Az egykori boldog harsonás, Gőz László életművének tekinthető multifunkcionális zenei központot a kamarahangzás otthonának szánja alkotója. Klasszikus, jazz és kortárs zene minden mennyiségben. Reméljük, beindul teljes gőzzel.

Az április 4-i koncertre hívnám fel a figyelmet. "Xiao Wang 5 évesen kezdett hegedülni. 11 éves korában már a Nemzetközi Csajkovszkij Verseny középdöntőjében szurkolhattak neki. Kínában 16 évesen debütált nagyzenekarral, Sibelius Hegedűversenyét játszotta. Diplomája megszerzése óta a Curtis Operazenekar helyettes koncertmestere, és olyan híres karmesterekkel dolgozott együtt, mint Sir Simon Rattle, Charles Dutoit, Michael Stern. Jelenleg a Manhattan School of Music ösztöndíjasaként Lucie Robert professzor irányítása alatt tanul".

Ezeket a művek hallhatjuk majd:

Janáček: Szonáta hegedűre és zongorára
Ysaÿe: Szólószonáta, No. 1
Brahms: G-dúr szonáta, op. 78
Hubay Jenő: Zephir – hegedűre és zongorára, op. 30/5

2013. március 27. Claudio Abbado és az Orchestra Mozart

Beethoven: III. Leonóra-nyitány, op. 72a
Haydn: Sinfonia concertante, B-dúr, Hob. I/105
Mozart: B-dúr szimfónia, No. 33, K 319

Közreműködik: Gregory Ahss – hegedű, Konstantin Pfitz – cselló, Lucas Macìas Navarro – oboa, Guilhaume Santana – fagott

A bécsi klasszika nagyjai szólalnak meg az idős mester pálcája alatt. Még soha nem láttam-hallottam élőben az olasz dirigenst, aki az emblematikus karmesterek utolsó mohikánja. Ahogy a zeneszerzők kései művei, úgy a pálca mágusainak kései produkciói is tartogatnak megismételhetetlen, nagy pillanatokat. És mi a tanúi leszünk. Az Orchestra Mozart fiatal együttes, de már a legnagyobbakkal dolgozott együtt. Tudhatnak valamit, ha egy Gardinernek, Brüggennek, Abbadónak nem derogál egy színpadra lépni velük.

2013. március 29. J. S. Bach: Máté-passió

Vezényel: Philippe Herreweghe
Közreműködik: Dorothee Mields, Hana Blazikova,Thomas Hobbs, Sebastian Kohlhepp, Maximilian Schmitt, Damien Guillon, Robin Blaze, Peter Kooij, Stephan MacLeod, Andrè Schuen – ének

Philippe Herreweghe orvosi és pszichiáteri tanulmányaival párhuzamosan végezte el a genti konzervatóriumot. Saját együttesét, a Collegium Vocale Gentet 1970-ben alapította. Bár az úgynevezett historikusok közé sorolják, Herreweghe számára nem annyira a korhű hangszerek, hanem a spirituális hitelesség a legfontosabb. Ha a legnagyobb élő Bach-interpretátorokat kellene sorra venni, az első ötben biztos benne lenne. A Máté-passiót számtalan alkalommal vezényelte, kétszer lemezre vette. Herreweghnek van saját mondanivalója Bach muzsikájáról. Erről hamarosan ismét meggyőződhetünk. A szólisták nem mindig vannak nála a toppon, de a kórusok úgy szólnak, mintha tényleg nem lenne üres az ég.

2013. március 31. Marc Minkowski és a Les Musiciens du Louvre

Mozart: c-moll mise, KV 427
J. S. Bach: Der Himmel lacht! Die Erde jubiliert – kantáta, BWV 31
J. S. Bach: Christ lag in Todesbanden – kantáta, BWV 4

Mark Minkowski és csapata, a Les Musiciens du Louvre nem éppen Bach-előadásairól híres. Eddig főleg a francia barokk, majd Offenbach reanimálásában jeleskedett nagy sikerrel. Kevesen tudnak Rameau-t olyan eredetien, annyi élettel és humorral megszólaltatni, mint Minkowski. Ahogy nyilatkozta, Bach érzelmi monumentalitásához meg kellett érnie. Eddig csak a H-moll misét hallottam vele, abból úgy tűnt, a bohém Minkowskinak vannak komoly tartalékai. Az idei húsvétot két Bach-kantátával celebrálja. De előtte még megszólaltatja Mozart lenyűgöző c-moll miséjét. Ilyesmi élmény várható:

2013. április 1. Patricia Petibon

Mendelssohn: h-moll vonósszimfónia, No. 10
Britten: Les Illuminations – Színvázlatok, szopránra és vonószenekarra
Verdi: e-moll vonósnégyes
Purcell: Dido és Aeneas – Dido búcsúja

Patricia Petibon nem csinált, hanem természetes sztár. Csak önmagát adja, és ez elég. Régizenészként vívott ki magának nevet, a konzervatóriumban még a zenetudományi szakot is elvégezte, hogy minél több háttérismerettel rendelkezzen az előadott műveket illetően. Mégsincs benne semmi tudományos. Sőt vörös hajával, különleges frizuráival és laza viselkedésével az operaszínpad Harisnyás Pippijeként aposztrofálják.

Szólistaként  William Christie fedezte fel 1996-ban, Jean-Philippe Rameau Hippolyte et Aricie-jében debütált a Palais Garnier-ben. A karmesterek versengenek érte. Zseniálisan énekel Mozartot, Donizettit, Strausst, de Berg Lulujában is sokszor visszatapsolták. Budapestre a Münchener Kammerorchester kíséri el. Purcell Didó búcsúját már hallottam vele, még mindig borzongok bele.