Csajkovszkij, Dvořák, Beethoven, Schubert, Mozart és Bartók után végre Bach a zenei maraton főszereplője. Február 2-án, vasárnap Johann Sebastian Bach zenéi szólnak reggeltől estig a Művészetek Palotájában, zeneiskolai növendékek és profi muzsikusok előadásában. Várjon Dénes, Baráti Kristóf és Perényi Miklós mellett többek között itt lesznek a historikus játékmód nagy mesterei, a Kuijken-fivérek, és természetesen a projekt szellemi atyja, Fischer Iván is fellép a Budapesti Fesztiválzenekarral.

Fischer Iván számára óriási kihívást jelentett az idei zenei maraton programjának összeállítása. Hogyan lehet összesűríteni egyetlen napban, egy tucat koncertben a legnagyobb zenei géniusz életművét. A másik nagy kérdés az előadói stílus. Mára az eredeti hangszereken játszó, úgynevezett historikus együttesek sokadig generációja nőtt fel, játékmódjuk jelentős mértékben átformálta Bach-képünket. Csembalón, fortepianón vagy zongorán hangzik hitelesebben Bach zenéje?

A kérdés persze költői, hiszen a hitelességet nem a hangszer korával, hanem az előadó tehetségével mérjük. Hogy mennyire nem ezen múlik, bizonyítja az a tény is, hogy Nikolaus Harnoncourt, a régizene mozgalom egyik úttörője Furtwängler Beethoven-előadásai hallatán döntött úgy, hogy a muzsikus pályát választja. A hangszer ma már Harnoncourt számára is másodlagos kérdés.

Fischer Iván az arany középutat választotta. A művek egy része historikus előadásban, korhű hangszereken, a másik modern hangszereken szólal meg. A historikus játékmód várható csúcspontja lesz a Kuijken-testvérek Musikalisches Opfer (Zenei áldozat), BWV 1079 előadása.

A korhű és modern hangszerek közötti különbségről akkor alkothatunk hiteles képet, ha a Brandenburgi verseny első három darabját meghallgatjuk a Budapesti Vonósok, a másik hármat pedig az Aura Musicale előadásában.

A maraton csúcspontjának Fischer Iván és a BFZ produkciója ígérkezik. Bach d-moll kettősversenyét (BWV 1043), illetve Magnificatját (BWV 243) szólaltatják meg.

Fischer Iván és Budapesti Fesztiválzenekar életében fontos szerepet játszik Bach zenéje. Olyannyira, hogy minden próbát azzal kezdenek, hogy eljátszanak maguknak egy Bach-korált. Ezzel az aktussal választják el a külvilágot, a hétköznapot a művészettől, ezzel teremtik meg a zenélés szakrális terét .