Az opera plakátjának egy részlete

Minimalista, repetitív elemekből építkező operáival, szimfóniáival, szólódarabjaival és híressé vált filmzenéivel Philip Glass a kortárs zeneszerzők panteonjának oszlopos tagja. A 76 éves komponista legújabb operája, a Tökéletes amerikai (The Perfect American) főhőséül Walt Disneyt választotta. Miki egér és Donald kacsa alkotóját rasszista, nőgyűlölő megalománként ábrázolja.

A madridi Teatro Real ad otthont a január 22-re tervezett ősbemutatónak. Az opera Peter Stephan Jungk regényén alapul, amely a rajzfilmgyáros guru utolsó éveit meséli el.

Glass operájában Walt Disney tüdőrákban haldoklik, miközben azt tervezi, hogy hibernáltatja magát. A színpadon egy megalomániás, rasszista, nőgyűlölő alak végnapjai bontakoznak ki, aki nem annyira saját képességei, mint tehetséges munkatársai kihasználása révén vált egy óriási birodalom fejévé. Meglehetősen keveset dolgozott azokon a figurákon, melyek aztán egy életre híressé tették.

A regény és az erre épülő opera egy rajzoló szemszögéből meséli el a történetet, akit Disney kirúgott, amikor szakszervezetet alapított. A sértett alkalmazott ezután úgy döntött, hogy szembeszáll azzal az emberrel, aki tönkretette az életét, és aki mások tehetségével büszkélkedett jogtalanul.

A Global Entertainment Corporation ferde szemmel nézte a legendás rajzfilmfigurák atyjáról festett fura portrét, és azzal állt bosszút, hogy megtiltotta Donald kacsa, Miki egér és társainak bárminemű megjelenítését a darabban.

Walt Disney

„Az opera nem életrajz, hanem szürreális álom” – nyilatkozta John Berry, a londoni English National Opera igazgatója, ahol a spanyol bemutató után kerül majd színpadra a mű. „Nem állt szándékunkban a valódi Disney-figurák szerepeltetése, akkor sem, ha történetesen lett volna rá lehetőségünk.”

Hát így nem lett Miki egérből és társaiból operahős. Helyettük mindenféle, határozottan nem Disney-típusú figurák népesítik be Glass operáját.

A Walt Disney Company amúgy igyekezett lebeszélni Glasst a tervéről, ám ő nem hagyta magát. Rudy Wurlitzert kérte fel a librettó megírására, a szövegkönyvet aztán elküldték a Disney Stúdiónak, de az illetékesek válaszra sem méltatták. Az alkotók a hallgatást belegyezésnek vették.

„Amikor elkezdtem a témával foglalkozni, az emberek azt gondolták, hogy nevetségessé akarom tenni Disneyt. De számomra ő a modernitás ikonja, az az ember, aki képes volt hidat verni a magas és a tömegkultúra között. Ugyanakkor az amerikai kultúra szimbóluma, egy olyan kultúráé, amelynek számos aspektusa meglehetősen aggasztó és ijesztő" – nyilatkozta Philip Glass.

Philip Glass

Az English National Opera 2012/13-as szezonnyitója alkalmával a szerző is nyilatkozik. 1:24-nél kezdődik.