A Deutsche Schallplattenpreis után a Keller Quartet legutóbbi Ligeti CD-jét a New York Times beválasztotta 2013 legjobb 25 klasszikus zenei felvétele közé. A felvétel amúgy elnyerte a belga CAECILIA PRIX –t, Európa egyik legrégebbi zenei díját is, amit március 14-én adtak át Brüsszelben.

Nem olyan rég mi is írtunk a lemezről, ebből idézünk: A Keller Vonósnégyes húrjain Barber és Ligeti úgy közelít egymáshoz, mint két ellentétes pólusú mágnes. A taszítás ereje azonban a lemez többszöri hallgatása után folyamatosan gyengül. Kellerék képesek elérni, hogy sokadik hallgatásra az Adagio tonális rendjében egy-egy pillanatra felvillanjon Ligeti kromatikus zenei idiómavilága.

És fordítva, a II. vonósnégyes második (Sostenuto, molto calmo) tétele kvázi megidézi a barberi Adagiót, megkockáztatom, már-már ironizálva annak pátosszal és extázissal kevert melankóliáján. És ez csak egy példa a távoli zenei világok között áthallásokat generáló interpretáció gazdagságából.

Ettől még Barber zenéje marad, ami: arany keretbe foglalt világvége-tükör, Ligetié éles szilánkok, fogaskerekek, csavarok és áttétek, tengelyek és csapágyak fájdalmas éjszakai szerenádja.

A teljes cikk itt olvasható.