A műfaj megmentése érdekében hozta létre a brit Opera Magazin és Harry Hyman operarajongó üzletember az International Opera Awardst, vagyis az operavilág Oscarjának szánt díjakat. Az alapítók szándéka szerint az ezentúl minden évben megrendezendő díjkiosztó segít felhívni a figyelmet az opera szépségére, fontosságára és nehéz helyzetére.
A gazdasági válság következtében az elmúlt években egyre több operaház küzd világszerte az életben maradásért: csökkentek az állami támogatások, a magánemberek és -cégek adományai, és a közönség becsalogatása is egyre nagyobb kihívást jelent. Az Angol Nemzeti Opera látogatottsága az elmúlt évben kilenc százalékot zuhant, a Párizsi Opera igazgatója pedig nem hosszabbítja meg szerződését az állami megszorítások miatt.
Az év legjobb énekesét, Jonas Kaufmannt idézzük.
Harry Hyman ösztönzésére éppen ezért a kezdeményezés nemcsak a művészek kiváló teljesítményét díjazza, hanem az operáért anyagi áldozatot hozó szponzorokét is. Ezenkívül fontosnak tartják a fiatal tehetségek elismerését vagy a műfaj elfeledett kincsinek újrafelfedezését.
Hétfőn este tartották az első díjkiosztót Londonban, amelyen 23 kategóriában választottak győztest a 41 országból érkezett mintegy 1500 nevezés közül. A tízfős szakmai zsűri által odaítélt díjak néhány fontos kategóriában:
Legjobb operaház: Frankfurti Opera
Legjobb operafesztivál: Salzburgi Ünnepi Játékok
Legjobb ősbemutató: Aix-en-Provence-i Fesztivál; George Benjamin: Written on Skin
Legjobb operazenekar: New York-i MET zenekara
Legjobb énekes: Jonas Kaufmann
Legjobb énekesnő: Nina Stemme
Legjobb karmester: Antonio Pappano
Legjobb rendező: Dimitrij Csernyakov
Utolsó kommentek