A copfos, ferencvárosi lányka elindul a Mester utcai zeneiskolába, besétál, és beiratkozik zongorára.Így kezdődött Marton Éva zenei pályafutása. A Zeneakadémia nemrég meghirdette a művésznő nevével fémjelzett I. Nemzetközi Énekversenyt.
Marton Éva világhírű drámai szopránt különlegesen szoros szálak fűzik a Zeneakadémiához. Hosszú éveken át vezette az Ének Tanszéket, professor emeritaként pedig mind a mai napig a Zeneakadémia tanára.
Arra a kérdésre, hogy nem túl szigorú-e a tanítványaival, mert hog yerről híres, Marton Éva azt válaszolta: „Kemény voltam önmagamhoz, miért lennék kevésbé az a tanítványaimhoz. Zeneakadémista koromban megfogadtam, hogy ha valaha saját tanítványaim lesznek, akkor az első perctől kezdve önállóságra, önbizalomra fogom őket tanítani. A tanár általában kisebb művészt akar faragni a tanítványából, mint saját maga. Ez hiba! Szárnyakat kell adni, hogy minél hamarabb megállják a helyüket az életben. Ehhez szigorra és következetességre van szükség.”
Ez egyben Marton Éva hitvallása is, melyről bővebben a művésznőről hamarosan megjelenő A mennyei hang című kötetben olvashatunk. A mű szerzője Batta András, a Zeneakadémia volt rektora, komolyzenei kormánybiztos.
A nevével fémjelzett I. Nemzetközi Énekversenyt nemrég hirdette meg a Zeneakadémia.Marton Éva azt mondta, nagyon kell ennek az intézménynek egy ilyen verseny, amely a világ figyelmét erre a csodálatos intézményre és a magyar énekesekre irányítja.
A négy fordulós, 42.000 Euró összdíjazású I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny előválogatása a jelentkezők által a verseny honlapjára 2014. március 31-ig feltöltött, vagy postán beküldött videók alapján történik. A 18-32 éves hölgyek, illetve 18-35 éves urak zongora vagy zenekari kísérettel előadott, szabadon választott barokk darab (opera-, oratórium-, vagy kantátarészlet) és egy másik ária felvételével pályázhatnak.
A Marton Éva vezette előzsűri döntéséről 2014. május 15-ig küld tájékoztatást a verseny titkársága. Az őszi fordulóra meghívást kapó jelentkezők egy Liszt-dal és hét további ária előadásával mérettetik meg magukat. A darabokat kívülről, eredeti hangnemben, eredeti nyelven és a teljes verzióban (amennyiben az áriához tartozik, akkor a recitativót, a cabalettát és a strettát is beleértve) kell előadniuk.
A verseny előkészítését és lebonyolítását a Zeneakadémia kommunikációs igazgatósága, kulturális igazgatósága, valamint a Schanda Beáta vezette versenytitkárság végzi.
2014. szeptember 16-21. között a nagyközönség előtt zajló fordulók és a döntő a Zeneakadémián kerülnek megrendezésre. A döntőt az élő televíziós és internetes közvetítésnek köszönhetően Magyarország és a világ minden pontjáról követhetik az érdeklődők. A gálának a Magyar Állami Operaház ad otthont. A döntő és a gálaest karmestere Medveczky Ádám.
A zsűribe - melyet a névadó vezet majd - az operavilág olyan magyar és nemzetközi kiválóságai kaptak meghívást, mint Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója, Kocsár Balázs karmester, Elena Obraztsova világhírű mezzoszoprán és Vittorio Terranova tenor, Sabino Lenoci zenei szakíró, mások mellett a L'opera Award, illetve a Musical Award című itáliai zenei versenyek alapítója, számos fesztivál és televíziós műsor művészeti vezetője, Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere, továbbá Pal C. Moe producer, a Glyndebourne Festival casting menedzsere, valamint Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera House Director of Casting pozíciójában dolgozó nagytekintélyű szakembere.
Utolsó kommentek