A salzburgi Mozarteum a közelmúltban két képről kért szakértői véleményt, egy dohányszelencén található miniatúráról, valamint a Fiú kalitkával címet viselő festményről. Az eredmény lázba hozta a Mozart-rajongókat és a szakembereket: bár a kalitkás fiú modellje egyértelműen nem a kis Mozart, a szelence elefántcsontra festett miniatúrája valóban a komponistát ábrázolja.

A kutatók egy halom dokumentumon és forráson rágták át magukat, mire sikerült felderíteniük a rejtélyt. A kép rendkívül hasonlít egy 1829-ben készült Gottschick-rézmetszetre, Gottschick pedig valahol megemlíti, hogy metszetét egy Grassi-festményről másolta.

Így tehát a portré nagy valószínűséggel Joseph Maria Grassitól származik, akivel Mozart hosszú évekig jó barátságot ápolt Bécsben. A kép keletkezését 1783-ra teszik, és úgy vélik, ez az utolsó portré, amely a zeneszerzőről életében készült.

Mozart miniatúrája dohányszelencén, J. M. Grassi munkája

Legutóbb 2008-ban történt hasonlóan szenzációs felfedezés, akkor egy 35x48 centiméteres olajfestményre bukkantak a szakértők, amelyet a bécsi udvari festő, Joseph Hickel készített. A képen Mozart profilból látható, és piros felöltőt visel, amelyről egy apjának írott levelében is említést tesz. Nem véletlenül, hiszen imádta a szép ruhákat.

A képet, amely eredetileg a Mozart-családot támogató Lorenz család tulajdona volt, 2005-ben egy amerikai gyűjtő vásárolta meg, anélkül, hogy tudta volna, kit ábrázol. Mindenesetre jól járt, mert a festmény értéke mostanra több millió dollárra rúg.

Joseph Hickel Mozart-portréja

A legtöbb eredeti Mozart-portréval a salzburgi Mozart Alapítvány büszkélkedhet. Ezekből, és még sok más ismert és kevésbé ismert Mozart-ábrázolásból nyílt kiállítás január végén Mozart egykori lakásában, a Makartplatz 8. szám alatt Salzburgban. A kiállítás április 14-ig látogatható.

Stanley Sadie Mozart-monográfiájának egyik utolsó fejezetében felteszi a kérdést, vajon melyik ábrázolás állhatott a legközelebb a valósághoz. A zeneszerző külsejéről meglepően kevés kortárs leírás maradt. Egy anonym angol feljegyzés szerint 162 cm magas lehetett. Törékeny volt és sápadt, leggyakrabban mélabú ült az arcán. Nővére, Nannerl szerint Johann Nepomuk della Croce 1780 körül készített családi portréján különösen élethűen ábrázolta minden idők legnagyobb zeneszerzőjét.

A képet megnézhetik a New York Times Mozart-galériájában, amelynek utolsó képe a nem Mozartot ábrázoló Fiú kalitkával.