Az európai klasszikus zenei magazinok az elmúlt hetekben többször adtak hírt arról, hogy neves zenészeknek meggyűlt a bajuk az Egyesült Államok vámhatóságával. Nemrégiben többek között a Müncheni Filharmonikusok hegedűseitől és a Pro Arte Quartett zenészeitől kobozták el vonóikat, mondván, hogy nem tudják igazolni, honnan származik az elefántcsont vagy a teknőspáncél, amelyből a vonó kápája készült.

A Budapesti Fesztiválzenekartól hét hegedűvonót koboztak el azon a címen, hogy esetleg tiltott afrikai elefántcsontot tartalmaznak, holott a zenekar felkészülten indult útnak, fotókkal és levelekkel igazolták a vonóalkatrészek legális származását. A vámhivatal mégsem elégedett meg az okmányokkal, a hét vonót nem engedte bevinni az Egyesült Államok területére. Miután a zenekar kifizette a rájuk kirótt 525 dolláros büntetést, a vonókat visszaküldték Budapestre.

A hét vonó nélkül maradt zenész kölcsönzött vonókkal abszolválta a két koncertet a Lincoln Centerben június 1-én és 2-án. Teljesítményüket ez a tény természetesen nem zavarta meg, a zenekar facebook-bejegyzése szerint az amerikai közönség felállva tapsolta vissza a magyar zenészeket.

Az Egyesült Államok kormánya idén februárban szigorította meg az elefántcsont, a teknőspáncél és a rio paliszanderfa bevitelét az országba, hogy ezzel akadályozzák meg a védett állatok vadászatát, illetve a védett fa kivágását. Az ilyen anyagokkal ellátott hangszereket csak úgy engedik át a határon, ha tulajdonosaik vagy használóik megfelelő dokumentumokkal igazolják, hogy a felhasznált anyag még a kereskedelmi tilalom előtt lett a hangszer része, illetve hogy régi, regisztrált állományból származik.