Jean-Christophe Spinosi karmester és hegedűművész egy személyben. Barokk specialistaként tartják számon, pedig Mozartot, Rossinit, sőt Ravelt és Sosztakovicsot is eredeti módon szólaltatja meg. Portré.
Jean-Christophe Spinosi karmester és hegedűművész egy személyben. Barokk specialistaként tartják számon, pedig Mozartot, Rossinit, sőt Ravelt és Sosztakovicsot is eredeti módon szólaltatja meg. Portré.
Darwin úgy gondolta, a zene az állatvilágból ered. Szerinte a madarak éneke annyi és olyan motivikus ismétlést tartalmaz, hogy az már fület gyönyörködtető muzsika. Volt olyan tudós, aki azt állította, a madarak hangnemekben fütyülnek, a németországi fülemüle dúrban, az oroszországi mollban dalol. Összegyűjtöttük a legállatibb zenéket.
Az opera a szerelem műfaja. Általában arról szól, hogy a tenor szerelmes a szopránba, jó esetben viszontszeretik, ám mindig közéjük áll valaki, rendszerint a bariton, és minden szép álmot szertetép. A szerelmespár erre rendszerint duettben tör ki, hogy hangot adjon érzelmei aktuális állapotának. A sommás meghatározás a múlt század tenoristájától, Leo Slezaktól ered. Valentin-napra Figaro az operairodalom legszebb szerelmes duettjeiből szemezgetett.
A felfedezések időszakát éljük. Sorra kerülnek elő elveszettnek hitt művek a feledés félhomályából. Nemrég Beethoven, most meg Vivaldi (1678-1741) műjegyzéke bővülhet egy újabb darabbal. Kiderült, hogy legjobban sikerült operájának, az Orlando furiosonak van egy korábbi, eddig ismeretlen verziója. Federico Maria Sardelli már lemezre is vette, a napokban kerül piacra a Naïve Vivaldi-összkiadás legújabb és nagy szenzációt keltő darabjaként.
A még talpon álló komolyzenei lemezkiadók menedzserei sok álmatlan éjszakát tölthetnek olyan projektek kiagyalásával, melyeknek nem titkolt célja, hogy a nagy klasszikusokba friss vért pumpáljanak.
A remake szelleme járta be Európát, és megkísértette az egyik legnevesebb kiadót. A Deutsche Grammophon "Recomposed" sorozatában az elektronikus műfaj nagyjai a maguk technós módján interpretálnak klasszikus műveket. Az eddigi albumok régi Deutsche Grammophon-felvételekre bazíroztak, Carl Craig és Moritz von Oswald például Karajan Ravel- és Muszorgszkij-felvételeiből keverte ki a maga klasszikus technóját.
A sorozat legújabb darabja nem régi interpretáció elektronikus újragondolása, hanem eredeti felvétel: a Max Richter által modernizált Vivaldi Négy évszakot a Berlini Konzerthaus kamarazenekara játssza, vezényel André de Ridder, a hegedűszólót Daniel Hope abszolválja.
Utolsó kommentek