Az opera a szerelem műfaja. Általában arról szól, hogy a tenor szerelmes a szopránba, jó esetben viszontszeretik, ám mindig közéjük áll valaki, rendszerint a bariton, és minden szép álmot szertetép. A szerelmespár erre rendszerint duettben tör ki, hogy hangot adjon érzelmei aktuális állapotának. A sommás meghatározás a múlt század tenoristájától, Leo Slezaktól ered. Valentin-napra Figaro az operairodalom legszebb szerelmes duettjeiből szemezgetett.
Monteverdi: Poppea megkoronázása, a műfaj tulajdonképpeni megteremtőjének tollából. Néró és Poppea érzéki záróduettje az egyik legjobb előadásban. Philippe Jaroussky és Danielle de Niese. William Christie vezényel.
Vivaldi L’Olimpiade című operájából Megacle és Aristea kettőse. Roberta Invernizzi (soprano) és Sonia Prina (contralto) énekel. A Concerto Italianót Rinaldo Alessandrini dirigálja.
Handel rendkívül jól sikerült operája a Rodelinda. Az érzelmek amplitudója széles skálán mozog. Bertarido és Rodelinda búcsúáriája igazán szívszaggató. Suzie Leblanc szoprán és Daniel Taylor kontratenor duettlemezén Stephen Stubbs az érzelmek rendőre.
Mozarttól valami olyat kerestünk, ami kevésbé ismert, nem annyira elcsépelt. A Titusz kegyelmében találtam meg, Servilia és Annio, Barbara Bonney és Elina Garanca kettőse.
Igazi csemege Rossini Macskaduettje. A nyávogás zenei anyagát saját operájának, az Otellónak motívumaiból és más szerzők morzsáiból fércelte össze a mester. Tulajdonképpen az operának, a szerelmi kettősnek, ha úgy tetszik, magának a szerelemnek a paródiája. Mindent kinevetni, mindent a fonákjáról megmutatni. Rossini ebben nagy tanítómester. Nála már csak Donizetti nagyobb. Tokody Ilona és Polgár László ifjúkori bohósága. Ezt ne hagyja ki!
Aki nem ismeri Donizettit, azt hiheti, Rossini az operairodalom ügyeletes mókamestere. Donizetti a vígoperában és a komolyban egyaránt nagyot alkotott. A humort és a fájdalmat kevesen tudták olyan mesterien elegyíteni, mint ő. A Don Pasquale remekmű. Ernesto és Norina duettje. Matthew Polenzani és Anna Netrebko. James Levine vezényel.
Bellinit gyakran éri a vád, hogy túl édes. Meglehet. De Rómeó és Júliája az első tíz perc után függővé tesz. Ez a duett lassan ható méreg. Különösen Jennifer Larmore (Rómeó) és Hei-Kyung Hong (Júlia) előadásában. Donald Runnicles vezényel.
Bizet Gyöngyhalászokja kakukktojás a sorban. A tenor és a bariton, bár ez esetben is ellenlábasa egymásnak, mégis barátságot köt és együtt vágyakozik az imádott nő után. Jussi Björling, a nagy svéd tenor és Robert Merrill a finom amerikai bariton kettőse.
Verdi Falstaffja az operairodalom egyik csúcspontja. Pazar összegzése és ugyanakkor energikus megújítása az örökösen haldokló műfajnak. Verdi öregkori derűje páratlan, 80 évesen írta, mintegy önmaga szórakoztatására. Adriana Kucerova (Nannetta) és Bulent Bezduz (Fenton) kettőse a 2009-es Glyndebourne-i fesztiválon rögzített előadásból.
Puccini Pillangókisasszonya nem maradhat ki a sorból. Ismét Jussi Björling és eszményi párja a színpadon, Victoria de los Angeles.
Na, és persze Wagner Trisztán és Izoldája sem elhanyagolható. "A Trisztán túlnőtt az esztétikum szféráján, a csak-zeneiből az általános szellemi szférába emelkedő muzsika, amelyet emberileg és színházilag csak megközelíteni lehet, de elérni nem" - írta róla Fodor Géza. Siegfried Jerusalem és Waltraud Meier nem Rossini macskái, az biztos. Az 1995-ös felvételen Daniel Barenboim vezényel.
Utolsó kommentek