Ha van ária, amely annak is ismerős, aki még sosem hallott operát, az a Lascia ch'io pianga Händel mester tollából. Bemutatjuk a világ leghíresebb áriáit. Íme sorozatunk első része.
Magyarra Lányi Viktor fordította le, és ha máshonnan nem, az énekórákról mindenkinek be fog ugrani, ha meghallja e pár sort:
Csordul a könnyem, oly bús a sorsom, / Rabságom sínylem a szívem úgy fáj! / Ott lenn a földben jó lesz a dolgom, / Elmúlik minden, mi most úgy fáj.
A szoprán hangra írt F-dúr, 2/3-os lüktetésű ária szélesen áradó dallam, tempómegjelölése (largo=szélesen, méltósággal) inkább az érzelmi töltetre utal, semmint a sebességre.
Egy dallam élete
Magát a dallamot Händel 1705-ben jegyezte le Almira címre hallgató, amúgy első operájában. Akkor még szöveg nélkül, ázsiai táncként szerepelt az opera szvitcsomagjában, viszont máris nevet szerzett az akkor még csak 20 éves komponistának.
Az Il trionfo del Tempo e del Disinganno című oratóriumban a Gyönyör (Piacere) hangján szólalt meg a mélabús dallam 1707-ben Lascia la spina / cogli la rosa, magyarul hagyd a tüskét, tépd le a rózsát szöveggel.
A zeneszerzők akkoriban gyakran plagizálták saját magukat, nem volt abban semmi kivetnivaló, hogy Händel még egy bőrt lehúzott a dallamról, amelyet mészároslegények is előszeretettel fütyörésztek trancsírozás közben.
Az áriát a korabeli gyakorlatnak megfelelően mindig konkrét énekesre írták, jelen esetben Isabella Girardeau vokális képességei szabtak csak határt Händel invenciójának. Girardeau zseniálisan alakította Almirena szerepét, nagyban hozzájárulva ezzel a Rinaldo sikeréhez. A Rinaldo volt Händel első angol színpadra szánt olasz nyelvű operája.
A film is profitált belőle
A filmművészet is igyekezett profitálni a sikeres áriából. A Lascia ch’io pianga a Farinelli című film érzelmi csúcspontja, jóllehet hamis a kép, hiszen a híres kasztrált a valóságban nem énekelt Händelt, ezt az áriát legalábbis tutira nem.
Bo Widerberg Virágzó vágy című filmjének ez az egyetlen ária a zenéje, jó párszor felhangzik, és egy pillanatra sem válik unalmassá. Lars von Trier kétszer is felhasználta a Lascia ch’io piangát, egyszer az Antikrisztusban, másodszor a Nimfomániásban.
Aligha akad olyan szoprán hangú énekes, aki ne próbálkozott volna már Händel legnépszerűbb zenéjével, könnyűzenészektől a profi operaénekesekig.
Íme négy előadás. Szavazzon, önnek melyik tetszik a legjobban.
Barbra Streisand
Cecilia Bartoli
Patricia Petibon
Philippe Jaroussky
Utolsó kommentek