Fotók: Pályi Zsófia, Origo (még több képért kattintson a fotóra)
Kedd este ünnepélyes keretek között és prominens nemzetközi személyiségek részvételével nyílik meg az újjászületett Zeneakadémia. Az eredeti szépségében helyreállított szecessziós épület nem csak arculatváltáson esett át. Professzionális koncertszervező csapat dolgozik azon, hogy az intézményt bekapcsolja a nemzetközi zenei vérkeringésbe. A megnyitóra érkezett vendégek közül a londoni Royal Albert Hall vezérét, Christopher Cottont is sikerült megszólaltatnunk.
A tervpályázat 2003-ban született, 2008-ra a Zeneakadémia már elnyert 10, 6 milliárd forintnyi támogatást, amelynek 90 százalékát az EU finanszírozta. 2012-ben ezt az összeget a kormány megtoldotta 2 milliárd forinttal, így bő 13 milliárd forintból sikerült nem csak magát a központi épületet resturálni, de jutott pénz eszközbeszerzésre, sőt a Wesselényi utcában korszerű új oktatási épületet is létrehoztak.
A nagyközönség előtt, két év után kedden ismét megnyílik a patinás zenepalota, amelyet Liszt Ferenc alapított, amelynek Erkel Ferenc volt az első igazgatója, és amely annyi nagy névvel gazdagította az európai zenei életet Bartóktól Ligetiig.
Balog Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának minisztere azzal fogadta az eseményre érkező külföldi vendégeket, hogy olyan országba érkeztek, amely ki van éhezve a sikerre. Balog közös sikerről beszélt, a hasonló kaliberű intézetek közötti nemzetközi összefogásról, illetve arról, hogy az európai kultúrában a zenén keresztül valóban komoly, vezető szerepet tölthet be Magyarország.
Galériához kattintson a képre!
Összefogásra itthon is nagy szükség lesz, hiszen ahogy Csonka András, a Zeneakadémia kulturális igazgatója rámutatott, csak Budapesten a Müpa, a BMC, az Opera, az Erkel Színház, a Zeneakadémia és a közeljövőben megnyíló Vigadó termében már 8000 ember hallgathat zenét.
Csonka András vázolta a műsortervet is. A Zeneakadémia legnagyobb újdonsága, hogy történetében először saját koncertszervező managment dolgozik a műsorkoncepción. Korábban mindig csak bérbe adták a Zeneakadémia nagytermét. Mostantól fő profilja a kamarazene lesz, olyan, a jelenlegi koncertéletből szinte kihalt műfajokat szeretnének ismét életre kelteni, mint a dalest vagy az a capella kórusmű.
A klasszikus zene mellett az oktatásban is komoly szerepet játszó jazzre és népzenére szintén nagy hangsúlyt fektetnek. A Zeneakadémia egyik fő feladatának tekinti, hogy tanárait és tanítványait, mint előadókat folyamatosan színpadhoz segítse. A vizsgaelőadások többé nem csak a szakmának, hanem a széles közönségnek is szólnak, szerves részét alkotva az intézmény koncertéletének.
Hogy a fent említett intézményeket valóban meg lehet-e tölteni csak a klasszikus zene rajongóival, az persze a jövő kérdése. Itthon gyakran úgy tapasztaljuk, mintha válságban lenne a komolyzene. Hogy van ez Nagy-Britanniában? Ott is nehezebb eladni a komolyzenei koncerteket?
Christopher Cotton, a londoni Royal Albert Hall vezetője először nem is érti a kérdést. Ő végül is naponta megtölti az intézmény 5000 székét nézőkkel. Nincs titok, állítja. Az élő koncert egyszeri és megismételhetetlen élmény. Minden előadás más, ha tízszer egymás után hallgatjuk meg élőben ugyanazt a művet, mindegyik más és más lesz. Ez a tévével, filmmel vagy lemezzel szemben óriási előny, amire Nyugat-Európában egyre nagyobb az igény. Nem hogy csökkenne, hanem egyenesen nő a komolyzenei érdeklődés.
Galériához kattintson a képre!
Persze a Royal Albert Hall sikere az olyan projekteknek is köszönhető elsősorban, mint a BBC Proms, illetve a könnyűzenei műfajok, a filmzenék felvállalása is szélesíti a közönség spektrumát, amelynek nagy része a világ minden tájáról érkező zenerajongókból áll. Lényeges pont, hogy az internet segítségével sok millió embert érnek el szerte a világon.
Cotton szerint nincs recept a sikerhez. De az biztos, hogy a Zeneakadémiának óriási előnye, hogy oktatási intézmény és koncertterem egyszerre, ami lehetővé teszi, hogy minél több mai, kortárs zenét szólaltasson meg. A most kortárs darabok ugyanis a jövő klasszikus zenéi.
Abban egyébként Cotton biztos, hogy a budapesti Zeneakadémia a jövőben megkerülhetetlen szereplőjévé válik a nemzetközi zenei életnek. A Zeneakadémiának, a magyar zenének, előadói hagyománynak olyan erős és határozott karaktere van, hogy az innen kikerülő fiatal tehetségeknek nincs más dolguk, mint megmutatni a világnak. A siker garantált.
Utolsó kommentek