Manapság két német énekes a világ legkeresettebb Wagner-hőstenorja: Jonas Kaufmann és Klaus Florian Vogt. A 200 éves jubileum apropóján mindketten előrukkolnak egy-egy Wagner-szólóalbummal, adta hírül a klassikakzente. Vogt lemeze már kapható, Kaufmanné a napokban jön ki. Mindkét énekes a nem túl bonyolult Wagner címet adta lemezének, és akadnak átfedések is a választott áriák között.

Mindketten igyekeztek színes, szélesvásznú Wagner-válogatást összeállítani. Mindketten énekelnek úgynevezett fiatal hőstenor (jugendlich-dramatisch) repertoárba tartozó darabokat (Lohengrin, Stolzing, Parsifal) és súlyosabb hőstenoráriákat (Siegmund, Tristan, Tannhäuser). A három azonos track: „Am stillen Herd in Winterszeit” (A nürnbergi mesterdalnokok), „Ein Schwert verhieß mir der Vater” (A Walkür) és „Allmächt'ger Vater, blick herab”(Rienzi).

Összességében Vogt előnyben részesíti a Wagner-slágereket, elzengi a két nagy Parsifal-monológot, a Tristan és Izolda híres szerelmi duettjét Camilla Nylunddal, Kaufmann viszont olyan ínyencségeket tálal fel, mint a tenoroktól ritkán hallott Wesendonck-dalok zenekari változata vagy a Lohengrin Grál-elbeszélésének hosszabb, két versszakból álló ősverziója.

Jonas Kaufmannak ez már a hatodik szólólemeze, ezúttal a Német Opera Zenekara kíséri Donald Runnicles vezényletével. Vogtnak tavaly jelent meg első lemeze „Hősök” címmel, amelyen Mozart-, Lortzing-, Wagner- és Korngold-áriákat adott elő. Az új albumon a Bambergi Szimfonikusok kísérik, élükön Jonathan Nott-tal.

2007 óta Vogt az ügyeletes Bayreuth-hőstenor, előbb Walther von Stolzing szerepében tűnt fel a Mesterdalnokokban, azután a Lohengrin címszerepében, a bayreuthi előrejelzések szerint pedig 2016-ban ő fogja énekelni Parsifalt. Jonas Kaufmann eddig csupán egyszer, 2010-ben bukkant fel a bayreuthi színpadon, Lohengrinként. Ő mostanság a Metropolitan ünnepelt sztárja, aki a James Levine dirigálásával színre kerülő Ring-tetralógia első részében debütált Siegmundként. A New York Times szerint a publikum azonnal beleszeretett.

A két hőstenor hangszíne, hangkaraktere egyébként nagyon különbözik egymástól.A Kaufmann-féle Wagner-hős erőteljesebb, vadabb, nem az a típus, aki mellett unatkozni lehet. Hangja elképesztő magasságokba emelkedik, máskor dalszerűen mesél, megint máskor játékos vagy ironikus. A CD-előzetesből is kiderül.

Vogt tiszta, világos, fiús tenorja egészen másféle hősképet tár elénk, mint Jonas Kaufmann sötétebb tónusú, teltebb hangja és időnként bel cantósan hajlékony énektechnikája. Bármilyen sokszínű is a lemezre vett repertoár, Vogt előadásában szinte minden ugyanolyan, még ha ugyanolyan szép is. Kicsikét hiányoznak az árnyalatok, hiányzik az erő?