Anna Karenina szerepében Keira Knightley

A héten érkező Anna Karenina zenéjének Oscar-jelölése nem okozott nagy meglepetést, a pisai születésű zeneszerző, Dario Marianelli már első hollywoodi munkáival felhívta magára a figyelmet. 2005-ben egyszerre három nagy vállalkozáshoz is ő szolgáltatta a zenei hátteret: Terry Gilliam Grimmjéhez, James McTeigue V, mint vérbosszújához, valamint Joe Wright Büszkeség és Balítéletéhez.

Wright bevette csapatába Marianellit (szeret állandó teammel dolgozni), így azóta – a Hanna kivételével – minden Wright-mozi zenéjét Marianelli jegyzi. A Vágy és vezeklés soundtrackjéért meg is kapta az Oscart (plusz a Golden Globe-ot) 2008-ban.

Az új Tolsztoj-adaptációban központi szerepet játszik a zene. Marianelli felhasználja az orosz romantikára jellemző zenei jegyeket, de kerüli a monumentális zenekari csinnadrattát, az erőteljes orosz férfikórusokat, a plakátszerű motívumokat. Nem akar sem érzelgős, sem patetikus lenni. Kamarazenei hangzásra, kifinomult szólófutamokra épít.

A romantika mellett orosz népzenei motívumok, szenvedélyes ritmusok és leheletnyi klezmer teremti meg az atmoszférát. A dekadens arisztokrácia révületbe ejtő keringőkkel menekül a valóság elől, a főszereplők emlékei Sosztakovics jazz-szvitjeire elevenednek meg a szemünk előtt, a folklorisztikus dallamok felbukkanása pedig a valódi élet lehetőségét csillantja meg a hazug társadalmi-társasági színjáték kulisszái mögött. A film kritikája erre olvasható.

Így szól a nyitány.

A film előzetese.