H. Charles Grawemeyer iparmágnás, impresszárió és filantróp 1984-ben 9 millió dolláros alapítványt hozott létre a Louisville-i egyetemen azzal a szándékkal, hogy a kultúra öt területén magas összegű díjjal támogassa a kiemelkedő teljesítményeket. A nevelés, világjobbító találmányok, pszichológia és vallás mellett zeneszerzés kategóriában is minden évben kiosztják a Grawemeyer-díjat. A 2013-as évre pályázók közül a holland Michel van der Aa Up-Close című kompozíciójáért kapta meg a 100 ezer dolláros elismerést. Van, ahol értékelik a kortárs zenét.
Az Up-Close a kortárs zene és a vizuális művészet innovatív fúziója. A 30 perces alkotás virtuóz csellóverseny, egyben multimédiás élmény, amit az alapítvány igazgatója Marc Satterwhite lelkesen műfajteremtőnek nevezett.
A 42 éves Van der Aa komponista az amszterdami Royal Concertgebouw Orchestra házi szerzője, a darabot az argentin-francia csellóvirtuóz, Sol Gabetta és az Amsterdam Sinfonietta számára írta. A művet Stockholmban mutatták be 2011-ben.
Michel van der Aa
Gabetta és a Sinfonietta számos európai országban turnézott vele, a kritika és a publikum mindenütt lelkesen fogadta. Az előadás DVD-n is megjelent.
A színpadon elhelyezett mozivásznon pereg a film, az is Van der Aa alkotása, merthogy a szerző filmes tanulmányokat is folytatott. De mit látunk és mit hallunk?
Egy idős asszony kódolt jeleket rögzít papírlapokra egy üres színpadon. Majd ül a kottaállványok között és a tenyerét csiszatolja, a csissz-csassz is a zene része.
Aztán rohan egy elhagyott ház felé, krimibe illő feszültség, vagy ő a gyilkos vagy őt akarják megölni. Egyik se. A házban egy csöves erősítőre hajazó készüléken postázza a kódolt cuccot, hogy ki a címzett, azt lehetetlen kideríteni. Valószínűleg mi vagyunk. Időnként Sol Gabetta is helyet változtat, a nő a vásznon az ő alteregója. Amit az egyik csinál, olykor utánozza a másik, például hurcibálnak széket, állólámpát.
A zene ütős, kevésbé közhelyszerű, mint a képek. Olyan nagyon eredetinek azért nem mondanám. Sol Gabetta a könnyedség és virtuóz technika megtestesítője, elegánsan és szenvedélyesen játszik 1759-es Guadagnini-csellóján, aminek észvesztően gyönyörű hangja van a legvadabb futamokban is.
Íme egy részlet az előadásból.
Kövesd a Figarót a Facebookon is!
Utolsó kommentek