Eötvös Péter Angyalok Amerikában című operája mellett egy világpremier, a zeneszerző DoReMi című második hegedűversenye is elhangzott péntek este Los Angelesben, adta közre az MTI. Ugyanitt Focus on Eötvös címmel rendeznek önálló programot a zeneszerző munkásságáról szombattól január 20-ig, a Los Angeles-i Filharmonikusok Walt Disney Koncerttermében.
A székelyudvarhelyi származású Eötvös Péter nevét ma a világ minden sarkában ismerik, akik egy kicsit is vonzódnak a kortárs komolyzenéhez.
Elképesztően gazdag életút áll mögötte. Budapesten és Kölnben végezte zeneszerzői és karmesteri tanulmányait. A legnagyobb, leghíresebb zenekarokat vezényli, valamennyi jelentős zene fesztiválon megfordult már. Gyakori vendége a Budapesti Tavaszi Fesztiválnak is.
1991-ben idehaza létrehozta a Nemzetközi Eötvös Intézet Alapítványt, 2004-ben az Eötvös Péter Kortárszenei Alapítványt, amelyek ösztöndíjjal, továbbképző kurzusokkal támogatják fiatal zeneszerzők és karmesterek pályakezdését.
Az egyik legjelentősebb kortárs zeneszerző. Termékeny komponista, írt több filmzenét, továbbá darabot a Berlini-, a Bécsi-, a Los Angelesi Filharmonikusok részére, operát a Glyndebourne-i, a Müncheni, a Frankfurti és a Kölni Opera részére. Számos rangos nemzetközi díjat tudhat magáénak.
Eötvös Péter vezényel
Műveinek világáról ő maga egy szer így nyilatkozott: „1993-ig műveim inkább megfigyelőek, jelenségeket írnak le, szituációkat teremtenek, nem dramatikusak. 1993 után a zeném megváltozott, drámai lett.”
Igaz ez az Angyalok Amerikában című operára is. A mű ősbemutatója a párizsi Théâtre du Châtelet-ben volt 2004-ben. Az előadást óriási várakozás előzte meg, a jegyek pikk-pakk elkeltek.
Albert Mária így foglalta össze anno a Muzsika hasábjain a darab sztoriját.
„Az Angyalok Amerikában a Tony Kushner Pulitzer-díjas amerikai drámaíró majd' hét órányi, többrészes és több ízben átdolgozott színművéből készült. A nyolcvanas években játszódik, a Reagan-korszakban, amikor az Egyesült Államokban az embereknek többféle ellentmondással kellett szembesülniük - jólét és korrupció összefonódásával; azzal a szabadságnak vélt szabadossággal, amely a serkentő- és nyugtatószerek használatában vélte megtalálni a boldogtalanság gyors ellenszerét; az azonos neműek már-már tüntetően vállalt szerelmében pedig a bigott vallásosság ellenpontját.”
Az opera szövegkönyvét Mezei Mari (a komponista felesége) állította össze Kushner szövegéből.
Íme néhány részlet az opera egy korábbi előadásából.
Utolsó kommentek