Koncert keretében mutatják be Liszt Ferenc felújított öszvérhangszerét, egy harmónium és pianínó kombinációját szombat este a Régi Zeneakadémia Liszt Ferenc kamaratermében.

A bemutató során a közönség megismerheti a hangszer különleges felépítését, restaurálásának legérdekesebb pillanatait. Ezt követően Szabó Balázs hangversenyen mutatja be a "piano-orgue" zenei lehetőségeit, Liszt és kortársai művein keresztül. A bemutató a Múzeumok Őszi Fesztiválja rendezvénysorozat részeként hangzik majd el - mondta Domokos Zsuzsa, az emlékmúzeum és kutatóközpont igazgatója az MTI-nek. 

Liszt kombinált hangszerét, ha még a nyelvújítás korát élnénk, magyarra valószínűleg zongorgonának fordítanánk. A hangszeröszvért 2012-13-ban Szabó Balázs orgonaművész és hangszertörténész restaurálta. A restaurálási munkálatok a svájci Stiftung Kulturgut Orgel alapítvány támogatásával valósultak meg. Statikailag megerősítették és esztétikailag helyreállították a hangszer bútorzatát, teljesen restaurálták a harmóniumot, rekonstruálták a kiépített és megsemmisült alkatrészeket, visszaállították az eredeti hangzást és hangolást.

Az 1864-ben a párizsi Alexandre Pére&Fils gyárban készült kombinált hangszer egy egybeépített fúvó légrendszerű harmónium és pianínó. Liszt Berliozon keresztül került kapcsolatba Eduard Alexandre-ral, akitől két kombinált hangszert is vásárolt élete során. 

Liszt 1854-ben vette meg az Alexandre gyár legnagyobb kombinált hangszerét, a róla elnevezett Piano-Lisztet, amely a weimari Altenburg zeneszalonjába került. A hangszer ma restaurálva a bécsi zenebarátok társaságának gyűjteményében található. A Zeneakadémia alapító-elnöke második kombinált hangszerét, a tíz évvel fiatalabb piano-orgue-ot először Rómában használta, majd 1872-ben Pestre küldte otthonába, végrendelete nyomán került a Zeneakadémia tulajdonába. 

A Liszt Ferenc Emlékmúzeum 1993-ban vásárolt egy olyan másolói kéziratot Liszt Jeanne d'Arc a máglyán című dalának ének-zongora változatából, amelyet Liszt bizonyíthatóan erre a kombinált hangszerre alkalmazott a dal zenekari változata nyomán. A kézirat az 1860-as évek közepéről származik, melyet a közeljövőben a Liszt Ferenc Emlékmúzeum közreműködésével valószínűleg kiadnak.