A hetvennyolc esztendős amerikai zongorista, Malcolm Bilson a historikus játékmód egyik legendás úttörője. A 18. század végén, illetve a19. század elején született zeneművek specialistája, a fortepiano nagymestere. Ez az a hangszer, amelyen a klasszicizmus és a korai romantika nagyjai vagy épp elfeledett zeneszerzői maguk is játszottak, és amelyre zongoradarabjaikat komponálták.

Malcolm Bilson a ’70-es évek eleje óta a historizmus legnevesebb nemzetközi képviselőivel koncertezik, többek között John Eliot Gardinerrel, Christopher Hogwooddal, Nicholas McGegannel. Bilson nevéhez fűződik Mozart összes zongoradarabjának, Schubert és Haydn valamennyi zongoraszonátájának korabeli hangszeren készített lemezfelvétele.  

Bilsont nemcsak előadóként és a historizmus teoretikusaként, de zenepedagógusként is nagyra tartják. 2005-ben megjelent oktató DVD-je, a Knowing the Score (A kotta ismerete) arra keresi a választ, valóban jól értjük-e a klasszikus zeneszerzők kottáiban szereplő jelzéseket és instrukciókat. A DVD 2011-ben megjelent folytatása, a Performing the Score (A kotta előadása) pedig ahhoz nyújt segítséget, hogy át tudjuk ültetni a gyakorlatba, vagyis az előadásmódba mindazt az információt, amelyet a kottából sikerült kibogarásznunk.

A magyar koncertközönség előtt egyáltalán nem ismeretlen az amerikai muzsikus, hiszen nemcsak előadóművészként járt többször is Magyarországon, hanem rendszeresen tart mesterkurzusokat, előadásokat is, hiszen a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémia régizene tanszékének professzora.

Március 11-én, kedden Malcolm Bilson Vashegyi Györggyel és az Orfeo Zenekarral lép fel a Zeneakadémián. Két Mozart-zongoraversenyt ad elő, a Johann Christian Bach emléke előtt tisztelgő A-dúr versenyművet, valamint az 1784-ben komponált Esz-dúr zongoraversenyt. Mindkét művet hallhatjuk tőle lemezen is, John Eliot Gardinerrel és zenekarával.

Malcol Bilson egy Mozart zongoraverseny kapcsán itt arról értekezik, mi a különbség a fortepiano és a zongora között.