Nem olyan egyszerű hangszerrel járni a világot. Ahhoz, hogy egy művész átléphesse a határt a munkaeszközével, a bürokrácia és a paragrafusok dzsungelén kell átverekednie magát. Nyílt levélben tiltakoznak a zenészek a hangszereket érintő vámszabályok ellen.

A szigorú és értelmetlen vámszabályok elleni tiltakozásul nyílt levélben fordult a német kormányzathoz néhány prominens zenész, köztük Schiff András, Daniel Barenboim, Julia Fischer és Viktoria Mullova.

Nem elég, ha a művész igazolást visz arról, hogy a hangszer a saját tulajdonában van, illetve hogy az államtól, más intézménytől, vagy magánszemélytől kapta használatra. Az Európai Unión belüli utazáshoz a hivatásos zenészeknek egy ATA Carnet nevezetű dokumentumra van szükségük, amely lehetővé teszi számukra, hogy hangszerükkel vámmentesen közlekedhessenek az uniós országok között.

Egyszerűen hangzik, pedig nem az. ATA Carnethez ugyanis csak úgy juthatnak a zenészek, ha a hangszer értékének 30 százalékát befizetik a hivatalnak, ami elképesztő pénzügyi megterhelést jelent. Mint azt a Német Koncertszervezők Szövetsége bejelentette, a nyílt levelet aláíró művészek elsősorban ez ellen a rendelkezés ellen tiltakoznak:

 „Nemrég több neves kollégánkat feltartóztatták a vámnál, néhányuk hangszerét elkobozták, mert nem voltak hajlandók betartani a vámelőírásokat. Úgy véljük, hogy az ehhez hasonló intézkedések komolyan hátráltatják a zenészeket hivatásunk gyakorlásában.”

Levelükben a művészek a vámeljárás egyszerűsítését követelik. Véleményük szerint elegendő volna, ha csupán azt kellene igazolniuk, hogy a hangszer a saját tulajdonuk, illetve, hogy a tulajdonos engedélyével van a birtokukban. Az is jó volna, ha a koncertszervezőkkel kötött szerződés elegendő bizonyítékul szolgálna arra, hogy az illető művész hivatásszerűen használja a hangszert.