Zsadon Flóra (Potifárné) és Horváth M. Gergő (József)
fotók: Posztós János / Művészetek Palotája
A 2-es villamos Millenniumi megállójában egy kockaszemüveges zenekritikus azt üvölti a mobiljába, hogy Juronics Tamás koreográfiájától föláll a szőr a hátán. Szerinte a koreográfus meghamisította a sztorit, túl modernre vette a figurát, ráadásul a József-legendának semmi köze semmiféle megváltáshoz. Kocsis meg csak önmagát adta, de nem Strausst.
„És különben is, szerinted léteztek akkoriban gladiátorok?” – sikítja, és vészesen lilul a feje. Mielőtt komolyabb egészségügyi károsodás érné, megjelenik egy kollégája, és befut a villamos is.
A „na, hogy tetszett” kérdésre kollégájának már árnyaltabban fogalmaz. „Is-is”, mondja, ami inkább úgy hangzik, sem-sem. A másik kritikus hozzáállása nem ilyen lesújtó, a gladiátorkérdésben mindenesetre nem foglal állást. Abban mindketten egyetértenek, hogy az előadás első harmadában kis híján bealudtak.
A Zsil utcánál leszállnak. Míg a metrót várom, a darab szórólapját böngészem, közben azon kapom magam, hogy a kritikusokkal vitatkozom. Egy szép arcú, idős hölgy a műsorfüzetet lobogtatva a véleményemre kíváncsi. Valósággal letámadom szegényt.
Juronics Tamás nem historizál
Micsoda marhaság számon kérni Juronicson a történelmi hűséget. Juronics nem rekonstruál és nem is historizál. Már magával a díszlettel is messze elrugaszkodik a hagyományoktól. Fehér selyembe bugyolálja a Müpa színpadát, fenyegető, fekete függönyös kapukkal tagolja a teret. Egyiptomot jelzésszerűen így is becsempészi a képbe, a Potifár házaspár diktatúrájának fekete katonái Anubisz-fejet viselnek.
Bár Strauss dallaminvenció terén Mozarthoz képest csak kapkodja a levegőt, hatalmas zenekari apparátust mozgató József-legendája egyike legmelodikusabb darabjainak. Kocsis mintha külön hangsúlyt fektetne a dallamvonal feltárására, amely sokkal inkább hordozza a történet linearitását, mint maga a koreográfia.
Kocsis Zoltán, a József-legenda karmestere
Strauss motívummozaikokból építkezik, a felbukkanó idézetek-utalások közül Kocsis a wagneri színeket markáns kontúrokkal jelzi. Különösen igaz ez a darab csúcsjelentére, amikor Potifárné megpróbálja elcsábítani Józsefet. Pillanatokra minta a Trisztán és Izolda emblematikus akkordját hallanám.
Juronics modern, ugyanakkor mindenki számára értelmezhető koreográfiájában az a legszebb, hogy nem illusztrálja, és nem szolgálja ki a zenét, hanem dialógust folytat, olykor harcol vele. Ebből a küzdelemből Juronics színházat teremt, megindító képekkel, melyeket a táncosok rajzolnak a térbe.
Zsadon Flóra Potifárnéja
Zsadon Flóra zseniális Potifárnéja nem a hagyományos értelemben vett, szenvedélyre lobbant nőtípus. Zsadon igazi zsarnok, akinek szenvedélye a birtoklásvágy. Mindent és mindenkit birtokolni akar. Azért nyílik ki, hogy mindent magába zárjon. Feszes és koncentrált tánca megtölti a színpadot elektromos feszültséggel. Mindenkit halálos áramütés ér, csak József immunis rá.
Nagyon kevés tárgyi eszközt használ az előadás, de amikor igen, akkor annak letaglózó ereje van. Ilyen a nyakörv, amellyel Potifárné meggyűrűzi a gyermeki József ártatlan nyakát, és amivel a végén, csalódottságában és végtelen magányában megfojtja magát.
Horváth M. Gergő (József) és Czár Gergely (Potifár)
Vagy ott van például az a két darab fekete gumikötél, melyekkel az úgynevezett gladiátorok (az eredetiben török ökölvívók) fantasztikus kötéltáncot adnak elő.
Czár Gergely szögletes Potifárja
Czár Gergely szögletes Potifárja maga is a zsarnok asszony rabszolgája, akit Horváth M. Gergő éteri-lágy mozdulatokra épített Józsefének már-már sikerül kiszabadítania saját börtönéből. József valóban megváltó figura. A szexus teljességgel hiányzik belőle, transzcendens lény az első pillanattól a megdicsőülésig. Küldetése, hogy mindenkit ráébresszen önmaga igazi valójára, és az Anubisz-kutyák falanszteréből a végén valóban megszületnek az individuumok.
Felemelő az utolsó jelenet, amelyben a velejéig gonosz Dudu, a púpos, talpnyaló szolga is emberré változik. Míg a többiek fekete ruhájukat és kutyafejüket vetik le, addig Dudu a púpjától is megszabadulva lényegül át egy vicces, hétköznapi mozdulat kíséretében.
Juronics mozgásszínházában a tánc olyan természetes, a Strauss- zenével együtt olyan erős, hogy elcsodálkozom azon, miért is van szükségünk az életben egyáltalán szavakra. Ha így tud beszélni a test, feleslegesek a szavak.
Na, tessék, én csak dumálok, és még az idős hölgyet is sikerült elijesztenem. Valószínűleg felszállt a metróra, miközben én még mindig hangosan monologizáltam.
***
A Szegedi Kortárs Balett 1993-ban alakult Juronics Tamás és Pataki András vezetésével. Elődje 1987-ben Szegedi Balett néven jött létre az Angliából hazatérő koreográfus, Imre Zoltán igazgatásával. A társulat arculatát a modern tánctechnikák és táncszínházi törekvések határozzák meg, nagy súlyt fektetnek a repertoár változatosságára. A Szegedi Kortárs Balett mára nem csupán hazánk vezető kortárs táncegyüttese, de Európa-szerte is elismerést, hírnevet szerzett társulat. Sajátos, egyedi stílusát az akrobatikus kortárs tánc mozdulatvilága, a táncszínházi elemek, a látvány elegye jellemzi, mindez magas technikai és művészi színvonalon előadva. A Szegedi Kortárs Balett hazai és nemzetközi sikerszériája a kilencvenes évektől napjainkig rendületlenül folytatódik. Az elmúlt években a mozdulatok kidolgozottsága mellett a táncművek drámai erejének, gondolati mélységének, táncszínházi kifejezési eszköztárának finomodása, témáiknak változatossága, gazdagodása jellemzi produkcióikat.
***
Nyerj jegyet a Müpába!
Küldd el válaszodat az alábbi kérdésre:
Mikor és kik alapították a Szegedi Kortárs Balettet?
A válaszokat beküldők között 1 db páros jegyet sorsolunk ki a Müpában megrendezésre kerülő Michael Tilson Thomas és a Bécsi Filharmonikusok programra (2014.12.07 19:30).
A megfejtéseket 2014.11.19 23:59 óráig várjuk a haraszti.barbara@origo.hu e-mail címen. A tárgyba ezt írd: Michael_Tilson_Thomas nyereményjáték. A válaszlevélben kérjük tüntesd fel neved, telefonszámod és postacímed.
A kisorsolt játékosokat e-mailes értesítést kapnak, amelyben egy linkre kattintva regisztrálhatnak a jegyekért, amelyet a Müpában az előadás napján vehetnek át az e-mailben ismertetett módon.
A játékosok a játékban való részvétellel, azaz a megfejtés e-mailen való elküldésével elfogadják a lenti nyereményjáték szabályzatot.
A nyereményjáték szabályzatot itt olvashatod.
Utolsó kommentek