Dustin Hoffmann 75 évesen debütál rendezőként. A héten mutatják be a magyar mozik első filmjét, a Kvartettet, amelynek témája – talán nem véletlenül – az öregség, annak is egy speciális formája: egykori sztárok, ünnepelt operaénekesek küzdelme a feleslegessé válás érzésével. A sztorit  Ronald Harwood, Az öltöztető és A zongorista Oscar-díjas szerzője szolgáltatja. Ő írta Szabó István Csodálatos Júliájának forgatókönyvét is.

A történet nálunk sem ismeretlen, most is játsszák a Belvárosi Színházban Gálffi László rendezésében. Igazi jutalomjáték négy nagy színésznek: Vári Évának, Molnár Piroskának, Benedek Miklósnak, Szacsvay Lászlónak. Hoffmann filmjében a négy nagy név: Maggie Smith, Tom Courtenay, Pauline Collins, Billy Connolly.

A történet egy elegáns idősek otthonában játszódik, az úgynevezett Verdi-házban, amelyet maga a névadó alapított 1896-ban kiöregedett énekesek számára. Amikor 1842-ben végre megtörtént a nagy áttörés a Nabuccóval, Verdi anyagi gondjai, amelyek annyira nyomasztóak voltak, hogy már-már feladni készült zeneszerzői becsvágyát, egyszeriben megoldódtak.

Verdiből a pénz, szemben a gazdagok többségével, nem ölte ki az empátiát. Amikor szembesült azzal, milyen nyomorúságos körülmények között tengődnek azok az operadívák, hőstenorok és buffo basszusok, akiket néhány évtizeddel korábban még tenyerükön hordott az operarajongó közönség, megalapította a Casa di Riposo per Musicistit Milánóban, amely a mai napig énekesek és zenészek nyugdíjas otthonaként működik.

A filmbeli négy énekes dicsőséges múltjának szimbóluma egy Rigoletto-felvétel, amellyel annak idején zenetörténetet írtak. Arra készülnek, hogy az otthon anyagi gondjainak leküzdésére szervezett gálaest főattrakciójaként újra előadják a harmadik felvonás híres kvartettjét, mai sztárokkal, mint Ramón Vargas, Anna Netrebko, Elina Garanca, Ludovic Tezier.

A viccesnek és olykor szívszorítónak szánt színdarab túlságosan klisészerű ahhoz, hogy a bohózati tréfákon túl a megrendülésnek is teret hagyjon. Csak reménykedhetünk, hogy Dustin Hoffmann-nak sikerült valami olyasmit kihozni az alapanyagból (a film forgatókönyvét is Ronald Harwood jegyzi), ami eredetileg talán nincs is benne. Hátha kiderül az előzetesből.