Verdi Requiemje nem csak az egyházzene történetének egyik kiemelkedő állomása. Jóval több annál. Időtlen és műfajok fölötti, aktuális és húsbavágó, mert olyan kérdéseket feszeget, melyekkel mindannyiunknak minden nap szembe kell nézni. Verdi zenéje sokat segíthet abban, hogyan gondolkodjunk a halálról. A Figaro összegyűjtötte az öt legjobb előadást.
Eredetileg Rossini halálára íródott, és a kor neves komponistái öntötték volna zenébe a gyászmise egyes tételeit. Verdi 1868-ban megzenésítette a rá eső, „Libera me” passzust, amiben megjelenik a későbbi mű két pompás motívuma, a fenséges Requiem aeternam és a fergeteges Dies irae. A többi zeneszerző ímmel-ámmal dolgozgatott, Verdi sejthette, hogy a projektből nem lesz semmi, végül az egész vállalkozás tényleg hamvába hullt.
Verdi hat évvel később, 1874-ben befejezte a teljes gyászmisét, immár az 1973-ban elhunyt híres olasz író, Alessandro Manzoni emlékének ajánlva a művet.
A Requiem Beethoven Missa solemnise mellett Julian Budden Verdi-specialista szerint a 19. századi egyházzene csúcspontja, a mester legnagyobb alkotása. Budden határozottan visszautasítja Hans von Bülow sokat emlegetett vádját, miszerint a Requiem egyházi ruhába bújtatott opera volna.
A Requiem semmivel sem operaszerűbb, mint Handel Messiása vagy Bach Karácsonyi oratóriuma, állítja Budden. Egyszerűen arról van szó, hogy az egyházzenének akkorra már nem volt élő hagyománya, a vallásosság inkább magánügynek számított. Verdi Requiemjének, ahogy Beethoven Missájának középpontjában az élet értelmét, a világban saját helyét kereső ember drámája áll, aki megpróbálja legyőzni a halált. Vagy legalább a halálfélelmet.
Szerintünk ez az öt legjobb előadás:
1964
Karmester: Carlo Maria Giulini. Philharmonia Orchestra, Philharmonia Chorus,
Szólisták: Elisabeth Schwarzkopf, Christa Ludwig, Nicolai Gedda, Nicolai Ghiaurov
1959
Karmester: Tullio Serafin, Orchestra and Chorus Opera House Rome.
Szólisták: Shakeh Vartenissian, Fiorenza Cossotto, Eugenio Fernandi, Boris Christoff
1951
Karmester: Arturo Toscanini. NBC Symphony Orchestra, Robert Shaw Chorale.
Szólisták:Herva Nelli, Fedora Barbieri, Giuseppe Di Stefano, Cesare Siepi
2001
Karmester: Claudio Abbado. Berlin Philharmonic, Eric Ericson Chamber Choir, Swedish Radio Chorus, Orfeón Donostiarra.
Szólisták: Angela Gheorghiu, Daniela Barcellona, Roberto Alagna, Julian Konstantinov
2009
Karmester: Antonio Pappano. Orchestra e Coro dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia.Szólisták: Anja Harteros, Sonia Ganassi, Rolando Villazón, René Pape
Utolsó kommentek