Jean-Christophe Spinosi egész testével dirigál, bármilyen zenéhez nyúl, átjárja az elektromosság. Eszement tempókat diktál, és együttese, az Ensemble Matheus valóra is váltja ritmikai elképzeléseit, írtuk róla nemrég. A régizene fenegyereke most a Budapesti Tavaszi Fesztivál vendége, Händel Orlandóját dirigálja bandája élén vasárnap este a Zeneakadémián.

A világ folyamatosan változik, és a művészet mindig a jelenre reflektál. A komolyzene sem válhat valami megkövült bálvánnyá. Jean-Christophe Spinosi szerint hiányzik a bátorság a komolyzenei világból, hogy valami szokatlannal hívják fel magunkra a figyelmet.

„Nem vagyok különösebben vallásos, de II. János Pál szavai jutnak eszembe: ’Ne féljetek!’ Sokáig nem értettem ezt az üzenetet. De most már tudom, hogy egy csomó problémánk abból adódik, hogy félünk. Nem merjük elhinni, hogy ez vagy az a dolog lehetséges. A klasszikus zene mindig a tökéletes formára törekszik, pedig szükségünk van váratlan pillanatokra. A modern művészet lényege a folyamatos mozgásban levés, és a komolyzenének is modernnek kellene lennie” – mondja nagy bölcsen.

Spinosi az egész testével dirigál. Egyrészt igyekszik rendkívül pontos, másrészt rendkívül impulzív lenni. Ha az ember arra törekszik, hogy a zenekar munkáját a legapróbb részletekig kontrollálja, akkor fennáll a veszélye annak, hogy végül az egész túlságosan mechanikussá, unalmassá válik. A karmester a legmélyebb érzelmeit kell, hogy közvetítse a zenekar felé, méghozzá úgy, és ez benne a művészet, hogy a zenészek átvegyék és megértsék azokat. Mintha hullámot keltene, amely a zenekar révén emelkedik egyre magasabbra. Spinosinak ez a mutatvány viszonylag gyakran sikerül.

Ha populárisabb műveket, amolyan standard darabokat ad elő, a helyzet kicsit nehezebb, hiszen a zenészeknek meg kell szabadulniuk a kliséktől, a berögzült reflexektől. Méghozzá úgy, hogy ez ne dühöt váltson ki belőlük, hanem a változatosság örömét. El kell érnie, hogy azt mondják: Nahát, ez valami új! A többség általában szívesen követi ezen az úton, a vonakodókat pedig meg kell győznie, mire eljutnak a koncertig. Sokat segít ebben az is, ha próba után ott marad a zenészekkel a büfében, és csak úgy lazán beszélget velük.

Spinosi ilyen gyorsan égő figura. Vivaldi Orlandóját egyszer már sikerre vitte, valószínűleg Händel Orlandójába sem törik bele a karmesteri pálcája. Elég bátor ahhoz, hogy egy ilyen népszerű zenét is új oldaláról mutasson be. 

***

Nyerj jegyet a Müpába! (Patricia Kopatchinskaja  és az MR Szimfonikusok)

Küldd el válaszodat az alábbi kérdésre:

Kinek a művét vezényli Jean-Christophe Spinosi vasárnap este a Zeneakadémián, és mi a mű címe?

A válaszokat beküldők között 1 db páros jegyet sorsolunk ki a Müpában megrendezésre kerülő Patricia Kopatchinskaja  és az MR Szimfonikusok programra (2014.04.04. 19:30).

A megfejtéseket 2014.03.28-án 12:00 óráig várjuk a haraszti.barbara@origo.hu e-mailcímen. A tárgyba ezt írd: Figaro_ Patricia.

A megfejtés mellett telefonos elérhetőséget is írj a levélbe. A kisorsolt játékosok e-mailes értesítést kapnak, amelyben egy linkre kattintva regisztrálhatnak a jegyekért, amelyet a Müpában az előadás napján vehetnek át az e-mailben ismertetett módon.

A játékosok a játékban való részvétellel, azaz a megfejtés e-mailen való elküldésével elfogadják a lenti nyereményjáték szabályzatot.

A nyereményjáték szabályzatot itt olvashatod.