Volt egy hosszú időszak, amikor orrba-szájba barokk zenét hallgattam. Sőt barokk operát. Nagy kedvencem volt Handel Giulio Cesare című míves darabja, amely a műfaj valamennyi jellegzetes vonását a legmagasabb színvonalon vonultatja fel.
René Jacobs 1991-es felvételét még ma is előveszem, és meghallgatok belőle egy-egy felvonást, olykor csak egy áriát, és elégedetten konstatálom, hogy bár az óta számos fantasztikus interpretációja született, azt a tüzet, ami ebből árad, egyik sem tudta kioltani.
Az énekes gárdának egyszerűen nincs gyenge pontja. A címszerepet az amerikai (atlantai születésű) Jennifer Larmore mezzo szoprán alakítja, aki szerintem van akkora hangfenomén, mint az olasz Cecilia Bartoli. Ő még idejében kitört a barokk skatulyából, zseniálisan énekli Bellini Rómeóját Donald Runnicles pálcája alatt egy ’99-es Teldec felvételen, manapság pedig Verdi Macbethjének címszerepét formálgatja.
A Julius Caesar II. felvonásának végén van egy szuper bosszúária, amit nála szenvedélyesebben és ércesebben szerintem még senki nem énekelt.
Mondanom sem kell, az Al lampo dell’armit Handel a kor híres kasztráltja, Francesco Bernardi, alias Senesino (Sienában született) számára írta, aki anno legalább akkora megasztár volt, mint Farinelli.
Caesar szólamát manapság vagy mezzo-szoprán (alt) énekesnő énekli nadrágszerepben vagy kontratenor.
David Daniels Dél-Karolinában született, mindkét szülője énektanár. Kisfiú szopránból tenorrá érett, de egyszer csak rájött, hogy falzett hangfekvésben sokkal jobban, könnyebben és kifejezőbben tud énekelni. Az egyik legszebb, legérzékibb hangú kontratenor.
Az alábbi két példa jól illusztrálja a két hangfaj közötti különbséget. Az első Jennifer Larmore alakítása. Hallhatóan ércesebb, ugyanakkor hajlékonyabb hang, feszesebb, lázasabb tempó, amit a "fegyver villanását" (Al lampo dell"armi) illusztráló zenekar fémes hangzása is alátámaszt. Van benne valami valóban fenyegető, mégha a bosszúhoz manapság ennél lényegesen vérszomjasabb hangulatot asszociálunk.
A tempó lötyögősebb, David Daniels hangja érzéki, simogató, alakítása esztétikus, feszültség ugyan van benne, de hiányzik belőle a fenyegetés, a bosszú elektromos vibrálása.
Szerintetek?
Utolsó kommentek