Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Az operát lezüllesztették

A Magyar Állami Operaház első karmestere szerint az opera nem luxus, sokkal inkább létszükséglet, és bár pacifistának tartja magát, mégis sokszor kénytelen ordítozni. Képes-e egy zenekar karmester nélkül játszani? Hogyan szúrta magát homlokon Solti György? Mit tegyen a tériszonyos karmester a pulpituson? Interjú Kovács Jánossal.

0 Tovább

Élet-halál harc, egymásért

Pénteken este a Müpa közönségéből olyan ovációt váltott ki Balázs János zongorajátéka és a Hollerung Gábor vezette Budafoki Dohnányi Zenekar produkciója, hogy ha valaki kintről hallja, biztos azt gondolja, könnyűzenei koncerten őrjöng a publikum odabent. Pedig nem. Klasszikusok szóltak a javából, Rahmanyinov és Rimszkij-Korszakov. De hogy!

0 Tovább

Milyen képet vágott volna Bruce Willis, ha Callas a kék díva hangja?

Luc Besson filmje, Az ötödik elem (The Fifth Element, 1997) a '90-es évek végének egyik legnagyobb költségvetésű mozija, ha igaz, csekély kilencven millió dollárból forgatták. Sikerét nagyrészt a látványos effekteknek köszönhette, amik mára jócskán veszítettek varázsukból. Hogy még ma is nézhető, az a film ironikus hangvételének, még inkább a zenéjének köszönhető, amit Eric Serra, Besson kedvenc komponistája jegyez. A díva dala és tánca a film egyik meghatározó jelenete. Ki énekli az áriát és melyik operából való?

1 Tovább

Megindítónak találtam a saját felvételemet

John Eliot Gardiner a Forradalom és Romantika Zenekara, illetve a Monteverdi Kórus élén Beethoven Missa solemnisét vezényli október 15-én a Művészetek Palotájában. A mű nem csak a zeneszerző munkásságának, hanem az egész zeneirodalmnak kiemelkedő darabja, amely szinte igényli, hogy időről időre újraértelmezzék. Mi a zenei interpretáció lényege? Eladható-e a klasszikus zene? Műveltek-e a magyarok? Ilyen és hasonló kérdésekre válaszolt a Figarónak John Eliot Gardiner egy napokban rögzített exkluzív telefoninterjúban.

0 Tovább

Tehetséggondozás vagy kizsákmányolás?

Jackie Evancho (ejtsd: ívejnkou) 2000-es évjáratú kislány, akit Amerikában ma a crossover egyik legnagyobb sztárjaként tartanak számon. Nyolc évesen debütált egy helyi tehetségkutató versenyen, ahol második helyezést ért el, lekörözve a húszéves operaénekes jelöltet.

2 Tovább

Aki utálta a közönségét

"Ő volt az egyetlen világhírű zongoravirtuóz, aki undorodott a közönségétől, és valóban és végérvényesen visszavonult ettől az undorító közönségtől. Nem volt szüksége rá. Megvette az erdei házat, berendezkedett a házában és tökéletesítette tudását. Haláláig ketten lakták ezt a házat Amerikában: ő és Bach." Thomas Bernhard A menthetetlen című regényéből való az idézet, amely ihletett, muzikális és filozofikus emléket állít a zongoravirtuóznak, aki idén lenne 80 éves.

0 Tovább

20 éves fiú a klasszikus zene Oscar-díjasai között

Az 1923-ban alapított Gramophone-díj a legrangosabb elismerés, egyfajta "Klasszik-Oscar", amit a komolyzene világában minden évben 21 kategóriában osztanak ki. A díjátadó gálát idén a londoni Dorchester Hotelben rendezték meg olyan neves házigazdák közreműködésével, mint a zeneszerző-karmester Eric Whitacre és a szoprán díva Danielle de Niese.

1 Tovább

Egy bosszúária két arca

Volt egy hosszú időszak, amikor orrba-szájba barokk zenét hallgattam. Sőt barokk operát. Nagy kedvencem volt Handel Giulio Cesare című míves darabja, amely a műfaj valamennyi jellegzetes vonását a legmagasabb színvonalon vonultatja fel.

René Jacobs 1991-es felvételét még ma is előveszem, és meghallgatok belőle egy-egy felvonást, olykor csak egy áriát, és elégedetten konstatálom, hogy bár az óta számos fantasztikus interpretációja született, azt a tüzet, ami ebből árad, egyik sem tudta kioltani.

2 Tovább

Szeress, sohse kérdezz

Kedd este a Müpában az évadnyitó koncertet Kocsis Zoltán betegsége miatt Kovács János, a Magyar Állami Operaház első karmestere dirigálta. Beugrása frenetikusra sikeredett, Debussy Egy faun délutánja, illetve A tenger című "szimfóniája" után Bartók Kékszakállúját úgy szólaltatta meg, ahogy én még nem hallottam soha.

0 Tovább

A kontratenor nem nőimitátor

Már csak egy hét, és október 2-án megjelenik Leonardo Vinci (1690-1730) Artaserse című operájának legfrissebb felvétele. A barokk opera rajongóinak legnagyobb örömére két híres kontratenorral a főbb szerepekben.

Philippe Jaroussky és Max Emanuel Cencic nevével ma valószínűleg bármit el lehetne adni. Tavaly év végén megjelent duett lemezük nagy sikernek bizonyult, ezt lovagolja most meg az "álompáros" egy egész estés operában.

4 Tovább

figaro

blogavatar

„A zene nem szentimentális szellemidézés, hanem aktív társadalom- és civilizációkritika.” Patricia Kopatchinskaja

Utolsó kommentek