Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Muszáj lerohanni Lengyelországot?

Wagner hatása a filmzenére meghatározó, ha 100 évvel később születik, biztos bezsebel egy-két Oscart. Végül is opera és mozi közeli rokonságban állnak. Ahogy Tan Dun mondja, aki mindkét műfajban otthonosan mozog, és a Tigris és Sárkányért Oscart is kapott: az opera a film múltja, a film az opera jövője.

0 Tovább

Értékelték a zenekritikát

A Művészetek Palotája idén, Richard Wagner születésének 200. évfordulóján Hans Sachs-díjat alapított, amellyel a zenekritikusok munkáját értékeli. A díjat közönségszavazat alapján elsőként Péteri Lóránt vehette át.

0 Tovább

Miért szeretjük, ha olyan nehéz?

Miért tart rejtvénykánont a kezében minden idők legnagyobb muzsikusa azon a portrén, amit saját magáról készíttetett? Bach zenéje sűrű és tele van trükkökkel, hozzá képest Handel vagy Vivaldi muzsikája unalmas. Emberileg olyan volt, mint mi: jó meg rossz, kedves vagy akár bunkó - magyarázza Fazekas Gergely egyetemi tanársegéd, akinek a német mester zenéje mindennél többet jelent. Ilyen egy Bach-szeminárium a Zeneakadémián.

2 Tovább

A minőség utat tör magának

Új koncertélet kezdődik. Hol? A Zeneakadémián. A hazai közönség Liszt Ferenc születésnapján, október 22-én ismét visszakapja fizikailag és szellemileg megújított zenei fellegvárát. Keller Andrással, a rezidens zenekarrá avanzsált Concerto Budapest zenei igazgatójával, a kamarazenei tanszék és műhely vezetőjével beszélgettünk.

0 Tovább

Ketten vezénylik Bartókot

Osmo Vänskä (Fotó:Ann Marsden)

Bár azóta már két koncerten is megfordultam, még mindig a BFZ vasárnapi hangversenyélménye dolgozik bennem. Kalevi Aho Mineája, Bartók Béla I. zongoraversenye, illetve Prokofjev Rómeó és Júlia balettzenéjének keresztmetszete szólalt meg Osmo Vänskä finn vendégkarmester keze alatt.

0 Tovább

Piperkőc és nincs mondanivalója

Ha választhatok, soha nem fordul elő, hogy a cédét preferálom az élő előadással szemben. Most csak azért, mert képtelen lennék még egyszer végignézni Emmanuel Pahud narcisztikus násztáncát a színpadon. De ha már eljött, fújhatott volna többet is. A sztárfuvolista a Müpában adott koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekarral a háta mögött.

0 Tovább

Hőst csinált belőlünk Fischer Iván

Ha nevet kellene adnom annak, amit a BFZ élén Fischer Iván három egymást követő estén Anneke Boeke, Lesták Bedő Eszter, Eredics Salamon, majd Radu Lupu közreműködésével létrehozott, a 3D-s mozi analógiájára, a programot alkotó zeneszerzők után 3B-s élménynek nevezném el. Johann Sebastian Bach IV. (G-dúr) brandenburgi versenye (BWV 1049), Ludwig van Beethoven I. (C-dúr) zongoraversenye (Op. 15) és Johannes Brahms IV. (e-moll) szimfóniája (Op. 98) hangzott el kivételesen ihletett előadásban.

0 Tovább

Vagy köhögnek, vagy játszom

Radu Lupu több évtizede nem ad interjút. Azt sem engedi, hogy fotó készüljön róla a színpadon. Nem beszél a közönségéhez. Bejön, játszik, aztán távozik, nagyjából nyolcvanszor egy évben. Azon kevesek közé tartozik, akik úgy tudnak interpretálni egy darabot, mintha ők maguk írták volna, mi több: mintha ott alkotnák meg a színpadon.

1 Tovább

Félek a magyar operától

Fotó: Hajdú D. András [origo]

A közelmúltban megnyílt Budapest Music Centernek óriási szerepe van abban, hogy legjelentősebb kortárs zeneszerzőnk, Eötvös Péter egyre több időt tölt idehaza, kortárs zenei alapítványa ugyanis az új zenei központ falai között talált otthonra. A műhely teljes gőzzel beindult, karmesterek, zeneszerzők, operaénekesek, fiatal művészek adják egymásnak a kilincset.

Eötvös Péter Angyalok Amerikában workshopján mi is ott lábatlankodtunk, és sikerült Eötvössel pár szót váltanunk. Szerinte Magyarországon tátongó lyukak vannak a repertoárban, nyugaton nincs kijátszva egymás ellen a kortárs és a klasszikus, itthon pedig nem szabadna megállni Wagnernél, ha a zene nyelvén szeretnénk tudni.

0 Tovább

Egy dallam forgat fel egy országot

Tan Dun a vizen dobol

Az 1957-es születésű kínai zeneszerző, Tan Dun a 70-es évek óta számos operát és zenekari művet alkotott, világhírűvé mégis a Tigris és Sárkány Oscar-díjas filmzenéje tette. Darabjaiban olyan szokatlan hangszereket is megszólaltat, mint a kő, a papír vagy éppen a víz. Zenéje egyszerre organikus és szinkretikus: kelet és nyugat, hagyomány és újítás, opera és film találkozása a kottapapíron és a színpadon. A közelmúltban az UNESCO jószolgálati nagykövetévé nevezték ki.

0 Tovább

figaro

blogavatar

„A zene nem szentimentális szellemidézés, hanem aktív társadalom- és civilizációkritika.” Patricia Kopatchinskaja

Utolsó kommentek