250 évvel ezelőtt, 1763. június 9-én kezdetét vette a nagy kaland. Leopold Mozart és két gyermeke (Amadé hét, Nannerl 11 éves ekkor) egy szolgáló kíséretében saját hintójukon három évig, öt hónapig és húsz napig tartó európai turnéra indult.
250 évvel ezelőtt, 1763. június 9-én kezdetét vette a nagy kaland. Leopold Mozart és két gyermeke (Amadé hét, Nannerl 11 éves ekkor) egy szolgáló kíséretében saját hintójukon három évig, öt hónapig és húsz napig tartó európai turnéra indult.
Isteni szikra valószínűleg nem kellett hozzá. Előzményének tekinthető a lakásétterem és a lakásszínház. Tessék, itt a lakásopera. Erre vevők mostanság Berlinben.
Jelenet egy 2007-es Glydebourne-i előadásból
A humort nehezebb megmutatni, mint a tragédiát - vallja Fischer Ádám, a Budapesti Wagner-napok házigazdája és karmestere, aki Wagner egyetlen vígoperájával nyitja meg az idei, immár Duna-parti Bayreuthként aposztrofált ünnepi játékokat. Wagnernek ebben az operájában sikerült elszakadnia a germán mitológia istenektől és hősöktől hemzsegő világától: egészen normális emberek hétköznapi hülyeségeiről, csetlései-botlásairól mesél.
A karmesterrel az élen az előadás világsztárjai, Annette Dasch, James Rutherford, Eric Halfvarson, Klaus Florian Vogt és Sebestyén Miklós mesélnek arról, milyennek látják Wagner humorát. Kiderül, hogy a megalomán operaszerzőnek van egy melegszívű, emberi arca. Wagner a nürnbergi cipészt, ötvöst, szűcsöt, bádogost, péket, szatócsot, szappanfőzőt és többi mesterembert von Stolzinggal együtt szeretettel ábrázolja, miközben - amúgy mellékesen - művészet és valóság súlyos kérdését boncolgatja. A zongorás főpróbán jártunk.
Miért tart rejtvénykánont a kezében minden idők legnagyobb muzsikusa azon a portrén, amit saját magáról készíttetett? Bach zenéje sűrű és tele van trükkökkel, hozzá képest Handel vagy Vivaldi muzsikája unalmas. Emberileg olyan volt, mint mi: jó meg rossz, kedves vagy akár bunkó - magyarázza Fazekas Gergely egyetemi tanársegéd, akinek a német mester zenéje mindennél többet jelent. Ilyen egy Bach-szeminárium a Zeneakadémián.
John Potter és bandája
A Dowland-projekt John Potter, a Hilliard Ensemble extenorja és Manfred Eicher, az ECM Records alapítójának közös gyermekeként jött létre. Azzal kísérleteztek, vajon életre kelthetők-e reneszánsz dalok régi- és dzsesszzenészek közös munkájával. A válasz: minőségi crossover. 350 éve született John Dowland, az angol reneszánsz Bob Dylanje.
Letörölte a német romantikáról a pátosz és a szentimentalizmus porát, nélküle ma egyetlen bariton sem szólalhatna meg úgy, ahogy teszi. Még csak egy éve hunyt el a 20. század egyik legnagyobb hatású dalnoka. Dietrich Fischer-Dieskau ma, május 28-án lenne 88 éves.
A miniszterek: Matthias Raupach és Gerhard Karzel (Fotók: Művészetek Palotája)
Ligeti György (1923-2006) idén lenne 90 éves. A Művészetek Palotájában a minap Le grand macabre című operájának koncertszerű bemutatójával emlékeztek az egyik legnagyobb hatású zeneszerzőnkre. A Müpa és a Neue Oper Wien közös produkciója fergeteges tapsvihart aratott. Végre felnőttünk a kortárs zenéhez.
Új koncertélet kezdődik. Hol? A Zeneakadémián. A hazai közönség Liszt Ferenc születésnapján, október 22-én ismét visszakapja fizikailag és szellemileg megújított zenei fellegvárát. Keller Andrással, a rezidens zenekarrá avanzsált Concerto Budapest zenei igazgatójával, a kamarazenei tanszék és műhely vezetőjével beszélgettünk.
200 évvel ezelőtt, pontosan ezen a napon, amikor Richard Wagner Lipcsében a világra jött, egy ifjú olasz zeneszerző élete nagy eseménye előtt állt. A velencei San Benedetto Színház aznap este mutatta be két felvonásos vígoperáját, melynek megírására mindössze három hete volt.
Utolsó kommentek